Rotterdam staat op maandag 22 juni 2026 in het teken van mentale gezondheid tijdens de Nationale DepressieLoop. Het evenement start om 19.00 uur bij het Nieuwe Luxor Theater en brengt 1.500 deelnemers samen om aandacht te vragen voor depressie, mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.
De Nationale DepressieLoop is een initiatief van DepressieNet en ondernemer en presentator Fred van Leer. De Rotterdammer zet zich al jaren actief in om depressie bespreekbaar te maken, onder meer via zijn shows en zijn boek ‘Niets is wat het lijkt: Depressie in de spotlight’. Met de Loop wil hij laten zien dat niemand er alleen voor staat.

Vanuit DepressieNet dragen we graag bij aan dit initiatief. We geloven dat aandacht, beweging, ontmoeting en verbinding een belangrijke rol kunnen spelen in herstel en mentale veerkracht. Tijdens de plenaire opening deelt mede-initiatiefnemer en psychiater Christiaan Vinkers zijn visie op mentale gezondheid en het belang van maatschappelijke aandacht voor depressie.
De route van 3,8 kilometer voert deelnemers langs iconische Rotterdamse locaties, waaronder de Erasmusbrug en de Willemsbrug. Onderweg staat niet alleen het wandelen centraal, maar vooral het samen zichtbaar maken van steun, herkenning en verbondenheid.